
Afdeling uitgelicht: Afeer Druk & Print
Afeer Druk & Print, opgericht in 1967 als onderdeel van het Administratiekantoor Oost-Groningen (AOG)/Zodiak, zat niet altijd op de plek waar het nu is gevestigd. Een paar medewerkers van het eerste uur kennen nog de verhalen over een bovenverdieping met wat stencilmachines. En ook werkzaamheden voor een blindenbibliotheek ‘ergens op de Veluwe’: boeken omzetten in braille of luisterboeken controleren. De stencil- en braillemachines zijn inmiddels verdwenen. In plaats daarvan bepalen een moderne drukpers en professionele printers tegenwoordig het beeld als je via de zijingang van de A.J. Romijnweg 17 in Winschoten naar binnen loopt.

André Streunding stuurt het ‘bedrijf binnen een bedrijf’ aan en wordt daarbij ondersteund door Sylvia Lourens. Hij heeft een verleden in de grafische industrie en deed ervaring op bij meerdere drukkerijen. Assistent-werkleider Sylvia voltooide kunstacademie Minerva en heeft juist een achtergrond in de vormgeving. André: “Daarom ben ik zo blij met haar, we vullen elkaar perfect aan. Sylvia is een kei in het ontwerpen van bijvoorbeeld visuals en infographics. Ook voor dat stuk weten klanten ons steeds beter te vinden.”
Over klanten gesproken: wie zijn eigenlijk die klanten van Afeer Druk & Print, waarom hebben ze voor Druk & Print gekozen en hoe bevalt de samenwerking? We maken een klein rondje.
Fatima van den Broek van De Bellingwedder: “Het gaat gewoon goed!”
Fatima van den Broek is uitgever van het huis-aan-huis blad ‘De Bellingwedder’. In 2003 nam ze het krantje over uit een faillissement. Ervaring in de uitgeverijbranche had ze al. Jarenlang deed ze de advertentieverkoop voor een aantal vakbladen op het gebied van interieur en mode. Toen kwam corona, de grote beurzen gingen niet meer door en dat gegeven betekende tevens het einde van de eraan gelinkte vakbladen.
Fatima, opgegroeid in een ondernemersfamilie en dus met het idee dat je je eigen broek moet ophouden, zocht andere wegen en nieuwe kansen. In 2022 werd ze assistent-locatiemanager bij de Grenshof in Bellingwolde, waar inmiddels 225 Oekraïners een veilige plek hebben gevonden. En het krantje dus, dat ze een soort van erbij doet: “Ik regel de advertenties, ik schrijf zelf niet. De kopij wordt door inwoners, verenigingen, stichtingen, bedrijven etc. zelf aangeleverd. Iedereen die iets kwijt wil, mailt mij en ik zorg ervoor dat het allemaal bij elkaar komt. Dan gaat het naar de opmaak en vervolgens wordt het door Afeer Druk & Print gedrukt.”
De Bellingwedder verschijnt 1 keer per maand in een oplage van 4.500 exemplaren en er staat van alles in: gemeentenieuws, een wandeltocht, tentoonstellingen, een concert, elke maand een Gronings gedicht, kortom: alles wat betrekking heeft op de ‘oude’ gemeente Bellingwedde. Het krantje wordt gratis huis-aan-huis bezorgd. De opmaker, drukker en de verspreider worden betaald uit de advertentie-opbrengsten.

Fatima herinnert zich nog goed hoe de samenwerking begon: “Ik heb bij André aangeklopt toen 3 jaar geleden de vorige drukker ziek werd en ermee stopte. Ik ken André, hij woont bij mij in het dorp, zowat bij mij in de straat. Zo werkt dat voor mij: lekker dichtbij, lokaal, je kent elkaar en je gunt elkaar wat. En ik heb er geen moment spijt van gehad: korte lijnen, dat vind ik de kracht van onze samenwerking.” Of er dingen zijn die minder goed lopen? “Nee!”, klinkt het stellig. “Nee, echt niet, er loopt niks minder goed. Op het moment dat je ergens tegenaan loopt, dan pak je het op. Niet ingewikkeld doen. Het gaat gewoon goed!”
Ron Meijer van EM Sporting: “Ik vind het zelf belangrijk om kwaliteit te leveren, dat herken ik bij Druk & Print”
Sinds een paar jaar werkt Ron Meijer in het familiebedrijf dat in 2004 is opgezet door vader Willem en de naam draagt van zijn moeder: Evelien Meijer. “Nadat ik mijn diploma heb gehaald, ben ik de volgende dag begonnen.” Zelf voetbalde hij op hoog nivo, hij kent de sportwereld dus van binnenuit. “Wij proberen eigenlijk verenigingen te ontzorgen. In feite kunnen wij alles op en rond het sportveld leveren. Dat gaat van een paar veters tot ballen, bekers, scheidsrechter- en trainersboekjes, en sportkleding, inclusief bedrukken of borduren. Daarnaast werken we met veel gemeentes en bedrijven samen voor bedrijfskleding.”
Veel gaat tegenwoordig via internet. Toch zit er ook een keerzijde aan de online handel vindt Ron: “Het is snel en praktisch, we doen er zelf volop aan mee, maar soms weet je gewoon niet goed wat je koopt. Dan komt het binnen en denk je: is dit nou wat ik had besteld? Dus wij hebben ook een fysieke showroom, waar mensen langs kunnen komen om kleuren te zien, iets te passen. En omdat wij veel met verenigingen werken, en dus met mensen die het er even naast moeten doen, mag dat ook best een keer op een avond.”

Die persoonlijke aanpak en de mogelijkheid om gewoon even langs te komen, spreekt hem ook aan bij Afeer Druk & Print. “We werken inmiddels een kleine 4 jaar samen. Ze maken voor ons eigen merk Tacticcoach bijvoorbeeld coachboekjes in verschillende formaten. Dat zijn blokjes waar je aan de linkerkant de wedstrijdopstelling kwijt kunt en aan de rechterkant notities. Als ik dan iets bedenk, overleg ik met André over de afwerking. Hij denkt heel goed mee en geeft bijvoorbeeld aan of we beter een ringbandje of wire-O kunnen doen. Of juist een blokje met een gelijmde rug, zoals bij de scheidsrechterblokjes. Ik vind het zelf belangrijk om kwaliteit te leveren, zodat de klant een volgende keer bij je terugkomt. Dat herken ik bij Afeer Druk & Print. En natuurlijk gaat er wel eens wat mis, dat gebeurt overal, zelf maak ik ook wel eens een fout. Maar het wordt altijd meteen opgelost: even een telefoontje en het is klaar, geen gezeur. Het is heel prettig samenwerken.”
Ina de Weerdt van De Held Coaching: “Ik had me niet kunnen voorstellen dat er zoiets moois uit zou rollen”
Ina de Weerdt sloeg een aantal jaren geleden een nieuwe weg in, zodat ze anno nu in feite een startende ondernemer is: “Zo zie ik mezelf inderdaad. Ik ben vooral bezig met het coachen en begeleiden van mensen op het gebied van levensvragen. Zingeving, noem ik dat zelf altijd. Vanaf het eerste begin had ik echter het idee dat het begeleiden van mensen niet de volledige lading dekt.” Er kwamen nieuwe pijlers in de lucht en de startende ondernemer ging op zoek naar een partij die een logo voor haar kon ontwerpen. Via haar netwerk kwam ze bij Afeer Druk & Print terecht. Het eerste contact was telefonisch, daarop volgde een gesprek in Winschoten. “Mijn concrete vraag aan Sylvia was: ik wil heel graag een logo waarin ik mezelf herken, dus dat mij past als een persoonlijke jas, maar dat vooral ook een gezicht naar buiten toe is, herkenbaar voor de klant, zonder dat daar veel woorden voor nodig zijn.”
“Het uiteindelijke resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen. Sylvia heeft wat mij betreft een prachtig ontwerp neergelegd, een beeldmerk waarin al mijn activiteiten een eigen gezicht en kleur hebben gekregen, maar waarin toch de eenheid bewaard is gebleven. Door vorm, lettertype en kleurgebruik zie je meteen dat ze bij elkaar horen. Het plaatje klopt helemaal.”

De toegevoegde waarde van Afeer Druk & Print en meer specifiek van Sylvia? “Uiteindelijk het stukje meedenken, ja absoluut, daardoor is er misschien uiteindelijk wel iets anders uitgekomen dan ik aanvankelijk zelf had aangereikt, maar ik ben heel blij met het eindresultaat, Ik had me niet kunnen voorstellen dat er zoiets moois uit zou rollen. En ook heel belangrijk: ik heb me als klant altijd erg welkom gevoeld, ik kreeg alle tijd en ruimte voor het creatieve proces. Ik vind Druk & Print echt een aanrader: als je een ontwerpklus hebt, ook iets anders dan een logo, dan ben je daar aan het goede adres. Ik heb er nu 2 keer met een opdracht aangeklopt. We hebben onlangs nog wat nieuwe ideeën besproken.” Met een brede glimlach: “Het zou heel goed kunnen dat dit nog niet de laatste keer is geweest dat ik met Sylvia in gesprek ga.”
Tot slot
Tot slot nog even terug naar werkleider André en assistent-werkleider Sylvia. Hoe zien zij de toekomst van het bedrijf, wat zijn de uitdagingen? “Wij werken binnen de kaders van een sociaal ontwikkelbedrijf. We kunnen dus niet, zoals een ‘gewone’ commerciële drukkerij, zomaar iedereen aannemen. We zijn afhankelijk van de instroom van werkzoekenden uit de omgeving, voor wie dit vak geschikt is. De arbeidsmarkt verandert, Afeer verandert en dus verandert Druk & Print ook. We weten dat er behoefte blijft aan de producten en diensten die wij leveren en het is een prachtig vak, dus we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.”