KCC-opleiding in tijden van corona
Sanne de Jonge, een van de trainers bij de klantenserviceopleiding van Afeer, was net bezig een nieuwe cursus voor te bereiden, toen de tweede coronagolf zich aandiende in Nederland. Tja, wat doe je dan? Doorgaan in de oude, fysieke vorm was natuurlijk geen optie: “Na een middagje brainstormen besloten we de cursus aan te passen aan wat de huidige omstandigheden van ons vragen. Dit betekende de cursus online geven en het grootste gedeelte van het lesmateriaal herschrijven”.
Van fysiek naar online
“We hebben het bestaande trainingsmateriaal zo herschreven dat er een werkboek ontstond, met opdrachten, theorie en huiswerk voor thuis. Twee keer per week organiseerden we Zoom-meetings om theorie en opdrachten te bespreken met de deelnemers. De grootste uitdaging waren de praktijkoefeningen. We hebben dit opgelost door in de huiswerkopdrachten de deelnemers zoveel mogelijk zelfstandig te laten bellen met instanties, maar ook met elkaar telefonisch rollenspellen te oefenen. Hierdoor kregen de deelnemers een realistisch beeld van wat werken in de klantenservicebranche inhoudt.”
Van de nood een deugd
Een mooie oplossing dus, en niet alleen voor de deelnemers: “Het online experiment bood Afeer de mogelijkheid het opleidingsaanbod verder te verbreden. Zo hebben we van de nood een deugd gemaakt. Natuurlijk was het voor alle partijen eerst wennen. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat iedereen bij de online meetings door elkaar gaat praten? We hebben hierover meteen duidelijke afspraken gemaakt. De trainers geven beurten en noemen iedereen bij de naam, zo praat men niet door elkaar heen en is gelijk duidelijk wie er aan het woord is. Al met al waren de ervaringen positief. De kandidaten waren minder reistijd kwijt dan met een fysieke cursus, dat is een voordeel, en het feit dat de lessen online waren deed volgens hen inhoudelijk niet af aan de kwaliteit.”
KSF-certificaat
De resultaten van de eerste online cursus zijn zondermeer goed te noemen. De kandidaten zijn allemaal geslaagd voor het KSF-certificaat. Drie van de acht kandidaten hebben zelfs al tijdens de opleiding werk gevonden! De overige kandidaten krijgen ondersteuning van de accountmanagers van Afeer. Amanda Moed, senior werkgeversadviseur bij Afeer: “Ik merk dat het KSF-certificaat belangrijk is voor een werkgever. Met het KSF-certificaat op zak toont de werkzoekende aan dat hij of zij voldoende kennis heeft en klaar is voor de arbeidsmarkt. Het maakt het voor mij gemakkelijker om de werkgever te overtuigen met onze kandidaten in gesprek te gaan.”
Meer weten?
Ben jij werkzoekende en wil je meer weten over de klantenserviceopleiding van Afeer? Neem dan contact op met Afeer.